vrijdag 18 januari 2013

Kruidvatkusjes

Ik ben geen strenge mama. Echt niet. En zoals in dit stukje te lezen valt, ben ik eigenlijk ook helemaal geen supermama. Het kan me niet schelen of het pedagogisch onverantwoord is dat hij ´s nachts bij ons slaapt. Net zomin als dat ik me kopzorgen maak over het feit dat heel de vloer onder de melk en broodkruimels ligt na het ontbijt. Het ventje wil het zelf doen (´DEDO´, (als in ´DIEGO`) is zijn codewoord daarvoor) en he, hij moet het ooit leren natuurlijk. Maar dat wisten jullie al.

Over naar de stand van zaken:
Één ding tolereer ik never nooit niet. Een kind dat slaat, bijt, krabt, aan de haren trekt en stampt. En ja, ik weet ook wel dat mijn vandaaltje nog maar heel klein is en dat het ´heel normaal´ is op deze leeftijd, maar dat wil niet zeggen dat ik het hem niet moet afleren. Slaat hij, dan vliegt hij de hoek in. Voor (nog g)één minuutje en op een meter afstand bij me vandaan, dus nogmaals: een strenge mama? Nee hoor. Slaan? NEE HOOR!

Maaarrr... consequentie is de sleutel tot succes en laat mijn zoontje nu net iets te vaak voorbeelden aanhalen van ´op het verkeerde moment op de verkeerde plaats´. Zoals vandaag in de Kruidvat. Meneer zou Little People poppetjes krijgen, maar blijkbaar vond hij dat hij al meeeeer dan genoeg speelgoed thuis had liggen, dus vloog het speelgoed tegen de grond.
Een supermama mag op dat moment misschien denken dat je kind oppakken de beste remedie is tegen nog meer rondvliegend speelgoed of woedeaanval an sich, maar echt, dat is het slechtste idee dat er is. Tenzij je een haarbal jouwer zijde in de hand van je kind wil terugvinden.
En ja hoor, ook in de Kruidvat moest hij in de hoek staan (al vergde het nogal wat snel denkwerk om een gepaste hoek te vinden, zonder al te veel prullaria en/of glaswaren).
Veel gedoe en traantjes, maar zoals de lieve mevrouw achter me zei ´Je mama heeft gelijk hoor, knul.´

En daarna, ja dán is het het juiste moment om hem op te pakken. Dan krijg je een kusje. Of twee of drie. Om het goed te maken. Eigenlijk is hij toch een schatje. De grootste die er bestaat. En de sterkste. (jammer genoeg)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten